چرا ایالات متحده فقط قادر است ژنرال قاسم سلیمانی را در فرودگاه بغداد که امنیت آن توسط نهادهای بین المللی تضمین شده است، شکست دهد؟

سه کلمه کلیدی وجود دارد که در فاجعه در فرودگاه بین المللی بغداد، عراق (کشوری که در سال ۲۰۰۳ توسط ایالات متحده و متحدانش خرد شد) در روز جمعه، ۳ ژانویه سال ۲۰۲۰ برجسته شده است:

اول اینکه این حمله هوایی توسط پنتاگون با دستورالعمل مستقیم دونالد ترامپ تأیید شد.

دوم اینکه برخی از قربانیان حملات هوایی شامل مقامات عالی رتبه حشد الشعبی مانند ابو مهدی المهندس است که نقش مهمی در از بین بردن نیروهای داعش که مدتی قبل کنترل عراق و سوریه را به دست گرفتند، داشت.

سوم اینکه خبر کشته شدن فرمانده نیروی قدس در سپاه پاسداران انقلاب ایران، سرلشکر قاسم سلیمانی در این حمله هوایی است.

قاسم سلیمانی از سوی ایالات متحده به عنوان یک تکنسین و همچنین منبع ناکامی آمریکا در کنترل چندین منطقه در خاورمیانه شناخته شده است.

جهان حتی ایران، انتظار این فاجعه را نداشتند. ایالات متحده با انجام حملات در اماکن آزاد اقدامات احمقانه ای انجام داد و حتی می توان گفت یکی امن‌ترین مکان ها است مگر اینکه این اقدامات توسط تروریست ها انجام شود که می توان گفت منطقی است. و مشخص شد که اقدام ترامپ بدون اجازه سنای آمریکا صورت گرفته است.

جهان چگونه به این حادثه واکنش نشان داد؟ آیا رهبران بزرگ جهان مانند انگلیس، فرانسه، آلمان که متحدین ایالات متحده آمریکا هستند، اقدامات ترامپ را محکوم کردند؟ یا اینکه ابرقدرت را مسخره کردند که ایالات متحده فقط توانست قاسم سلیمانی را در چنین مکانی شکست دهد؟ آیا ایالات متحده توانایی شکست قاسم سلیمانی در میدان جنگ را ندارد؟

البته این یک سؤال مهم است، زیرا ایالات متحده از ۵۴ پایگاه نظامی در خاورمیانه برخوردار است، از قطر، کویت، عراق، عربستان سعودی، امارات، بحرین و تقریباً به طور مساوی در سراسر کشورهای خاورمیانه وجود دارد. با این قدرت، این امکان وجود دارد که ایالات متحده بتواند خاورمیانه را در چند دهه کنترل کند. حتی می توان گفت آینده خاورمیانه در چنگ ایالات متحده است.

پراکندگی ۵۴ پایگاه نظامی قدرت آمریکا در خاور میانه را به تصویر می کشد. اما چرا ایالات متحده فقط قادر است ژنرال قاسم سلیمانی را در فرودگاه بغداد که امنیت آن توسط نهادهای بین المللی تضمین شده است، شکست دهد؟ در حالی که ایالات متحده همیشه می داند که قاسم سلیمانی غالباً در جنگ های مستقیم و غیرمستقیم با ارتش آمریکا از جمله در نبرد فلسطین علیه اسرائیل صهیونیستی، لبنان و سرانجام در سوریه درگیر بود. اگر قاسم سلیمانی در میدان نبرد جان  می باخت، شاید واکنش جامعه جهانی به ویژه ایران متفاوت باشد. اگر قاسم سلیمانی هنگام نبرد علیه ارتش اسرائیل یا داعش در می گذشت، شاید واکنش جامعه جهانی به همان صورت نمی‌بود تا وقتی که در فضای باز کشته شد. اگر عامل این کار، مسلمان یا کشور کوچکی بود، چه می شود؟ به احتمال زیاد آن را تروریست می دانستند و به عنوان دشمن مشترک تبدیل می شد.

آیا ترامپ پیش از رقابت های سیاسی ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰، مانورهای سیاسی را انجام داده است، به خصوص گفتمان استیضاح که به نظر می رسد ترامپ را ناامید و از نظر سیاسی عصبی می کند. ترامپ دوباره به دنبال راهی است تا محبوبیت خود پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ ایالات متحده افزایش یابد؟ ترامپ با آن مانور خطرناک در حال انجام ریسک است. یا ،آیا ترامپ می خواهد جدیت خود را به جامعه صهیونیستی ثابت کند که در دوران ریاست جمهوری خود همچنان به منافع اسرائیل در خاورمیانه عمل کرده است؟

علاوه بر مشکلات فوق، ترامپ پس از اینکه میلیاردر آمریکایی و بنیانگذار بلومبرگ، میشل بلومبرگ نامزدی خود را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۲۰۲۰ اعلام کرد، با یک وضعیت نامطلوب روبرو است.

برخی از توده ها در عراق، ایران و حتی ایالات متحده ضمن محکوم کردن این حمله به خیابان ها رفتند و از دولت ترامپ خواستار توقف تحریم ها علیه ایران شده و بلافاصله نیروهای خود را از عراق خارج کند. شاید این یک راه حل برای جلوگیری از تنش بیشتر بین دو کشور باشد. خود ترامپ در توییت توییتر خود، ایران را هرگز برنده جنگ نمی داند، ولی هرگز مذاکرات را نیز از دست نمی دهد. (Iran never won a war, but never lost a negotiation!)

با این حال، پس از حمله، آیا ممکن است ایران ساکت بماند؟ هم ایران و هم روسیه تاکنون احساسات ناآرامی از حضور نیروهای آمریکایی در نزدیکی قلمرو خود، یعنی ۵۴ پایگاه نظامی آمریکا به طور گسترده همراه با قدرت نظامی، احساس می کنند. بنابراین، حضور پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه، ناگزیر، ایران و حتی روسیه را مجبور کرده است در موضوع خاورمیانه، مداخله کنند. اگر خاورمیانه ۱۰۰ درصد توسط ایالات متحده و اسرائیل کنترل شود، مطمئناً روسیه به عنوان یکی از ابرقدرت های جهان امنیت خود را تهدید شده خواهند دید.

با نگاه به داده های منتشر شده توسط Global Firepower در سال ۲۰۱۹ در مورد رتبه بندی کشورهایی که دارای بهترین قدرت نظامی در جهان هستند، قدرت نظامی ایالات متحده و بلوک ایران تفاوت چندانی با هم ندارد. در این نظرسنجی، ایالات متحده به عنوان کشوری که دارای بهترین قدرت نظامی در جهان است، معرفی شده و پس از آن روسیه قرار دارد. ایران، رتبه ۱۴ را به دست آورده است.

با این وجود، وقتی در لیست نظرسنجی کامل مشاهده می شود، روسیه و چین به عنوان شرکای اصلی ایران در دهه های اخیر هر کدام در رتبه های دوم و سوم قرار دارد. بدین معنی است که قدرت ترکیبی سه کشور در مقابل ائتلاف ایالات متحده، انگلیس و متحدین آن تحقق جنگ جهانی سوم غیرممکن نیست! جنگ می تواند فاجعه ای برای جهان باشد.

به گفته ناظر خاورمیانه عبدالباری آتوان، این احتمال وجود دارد که ایران در چهار نقطه استراتژیک اردوگاه های نظامی آمریکا تلافی کند: ۱۵ پایگاه نظامی آمریکا در عراق (۵۳۰۰ پرسنل فعال و غیرفعال وجود دارد)، پایگاه نظامی آمریکا در خلیج فارسی مانند العدید در قطر، ۵ پایگاه دریایی آمریکا در بحرین، و پایگاه زمینی ایالات متحده هم در کویت و امارات. علاوه در چهار کشور، ایران همچنین اسرائیل را به عنوان مشاور نظامی ترامپ در منطقه، هدف قرار می دهد.

انگلیس به عنوان نزدیک‌ترین متحد کشور آمریکا در پاسخ به ایران، بلافاصله با ارسال یک زیردریایی هسته ای با ظرفیت ۲۰ موشک که اکنون در حال نزدیک شدن به آب‌های ایران است، کمک کرده است. در این مدت، ائتلاف نظامی ایالات متحده و انگلیس و فرانسه در حمله به چندین کشور محکم بود و به احتمال زیاد ادامه خواهد یافت. اما از طرف دیگر، ائتلاف ایران، روسیه و چین نیز نمی تواند در قدرت و همبستگی آن قابل حساب باشد، به ویژه هنگامی که آنها به طور مشترک داعش را از سوریه و عراق بیرون راندند.

با این حال، قطعاً جامعه جهانی سکوت نخواهد کرد. حتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ایران، احمد پردوستان گفت که حدود ۱۶ نماینده کشورها برای دلجویی از ایران آمده اند. منطقی ترین مورد حمله ارتش ایران به گفته ناظران، پادگان های نظامی آمریکا است که در خلیج فارس و فلسطین واقع شده اند. با این حال، اگر این اتفاق بیفتد، ایالات متحده متحمل ضرر حدود ۷ تریلیون دلار که تاکنون در خاورمیانه سرمایه گذاری شده است، خواهد شد.

آیا با تماس های جامعه جهانی می توان ایران را پس از مرگ قاسم سلیمانی خاموش کرد؟ همه چیز به ابرقدرت ها و قدرت نظامی برتر جهان باز می گردد. زیرا از زمانی که ترامپ ایالات متحده را تحت کنترل خود درآورد، تنش جهانی را به ویژه بین دو بلوک یعنی بلوک غربی به رهبری ایالات متحده و بلوک شرقی به رهبری روسیه بالاتر ساخته است. ترامپ مانند باراک اوباما نیست که از یک رویکرد نرم و گفتگو با کشورهای رقیب خود استفاده کرد. بنابراین جای تعجب ندارد که در دوره اوباما تقریباً توافق صلح بین ایالات متحده و ایران برسد که با توافقنامه JCPOA اعلام شد.

در رابطه با این درگیری تعجب آور نیست که دو نظریه در علوم روابط بین الملل یعنی رئالیسم و ​​لیبرالیسم همیشه غالب هستند و همیشه برای بحث و گفتگو جذابیت دارد.

به نظر می رسد، جنگ جهانی سوم فقط با دو عنصر متوقف می شود: اولی توسط دانشگاهیان که فضیلت را می آموزد و دوم روحانیون است، زیرا که این دو عنصر همیشه به جای حرص و طمع، به بشریت و انسان دوستی سخن می گویند. بنابراین، حضور دانشگاهیان و روحانیون به عنوان "سخنگویان" می تواند تنش نظامی بین المللی را کاهش دهد.

 کیکی میکائیل (کارشناس خاورمیانه، استاد علوم سیاسی دانشگاه اسلامی دولتی رادن فتح پالمبانگ و رئیس مؤسسه دار المتقین)

کد خبر 752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =